رضا منوري - تعبیر خواب - سوتک - tabire khab

تعبیر خواب

تاریخچه بازیهای کامپیوتری

تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت اول - سر چشمه های آن چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری

بخش اول- سرچشمه ها


بازیهای ویدئویی امروزه از دو منبع سرچشمه میگیرند، که یکی از انها ماشینهای سکه ای هستند. ماشینهایی که بصورت نیمه مکانیکی کار کرده و با انداختن سکه در انها میتوانستید از انها استفاده کنید. JukeBox که در سال 1948 به یکی از این ماشینهای مهم و معمول تبدیل شد مثالی برای این سرچشمه است.

ادامه مطلب...

 

تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت دوم - تولد صنعت آن چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
- تولد صنعت

صنعت بازیهای کامپیوتری در دهه های 60 و 70 متولد شد، اما در این دهه گسترده نشد.
در سال 1961، یک گروه جوان با نامهای Steve Russell, Wayne Witanen, and J. Martin Graetz که عضو کلوب Tech Model Railroad بودند و دانشجوی مدارس MIT ، تصمیم گرفتند برنامه ای بنویسند که یک داستان را روایت کند. ساخت یک بازی ایده ی راشل بود. این پروژه یکسال بعد در سال به پایان رسید و Spacewar! نام گرفت.

ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت سوم -اولین بازیهای طاقی(Arcade) چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
- اولین بازیهای طاقی(Arcade)

چند وقت بعد از تاسیس شرکت آتاری، Bushnell وDabney، پایه گذاران شرکت، Alcorn را به عنوان اولین مهندس شرکت خود استخدام کردند. او در آن زمان مدتی برروی یک بازی مسابقه ای با فیزیک Computer Space (که قبلا صحبتش شد) بود که باشنل و دبنی به او سفارش یک بازی پینگ پونگ دادند که در دستگاههای سکه ای مخصوص به خود اجرا شود. او پس از چند بار شکست، بلاخره دستگاه Pong رو بیرون داد. ارتباط اصلی دستگاههای سکه ای دهه ی 40 و 50 را با بازیهای کامپیوتری میتوان در اینجا دریافت.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت چهارم - عصر طلایی بازیهای طاقی چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
عصر طلایی بازیهای طاقی

میتوان از سال 1978 تا کمی بعد را عصری طلایی برای بازیهای طاقی نام برد.
یکی از دلایل آن، را میتوان بازی Space Invaders نام برد، بازی ای که توسط شرکت Taito تهیه و Midway آنرا پخش کرده بود.
در این بازی، که هیچگونه برنده شدنی در آن نبود، پلیر باید آنقدر با فضایان میجنگید تا میمرد. این بازی که با سکه های 100 ینی به کار می افتاد، در ژاپن 100,000 دستگاه فروش کرد و پس از اینکه میدوی آنرا در امریکا منتشر کرد، 60,000 دستگاه به فروش رفت و پایه گذار سری بازیهای Shoot 'em up(بازی ای که باید در آن به فضاییهای بالای سرمان تیر بزنیم) شد.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت پنجم - شروع بازیهای خانگی چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
پس از شکست Magnavox Odyssey در ساخت یک کنسول استاندارد

خانگی، این آتاری بود که صنعت را پایه بخشید. برای انتشار Pong در

خانه ها، Alcorn، Harold Lee، و Bob Brown سیستمی به نام Sears

Tele-Game System عرضه کردند که 150000 دستگاه در سال 1975

فروش داشت.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت ششم - سال 1970 چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
سنه ی 1970
اولین دهه ی جدی بازیهای کامپیوتری این دهه بود.
الف_ پی سی گیمنیگ
در اوایل دهه، گروهی از برنامه نویسان مصرف کننده ی کامپیوتری های Digital Equipment Corporation، یا به باختصار DEC، تعدادی بازی برای مدلهای متفاوت این کامپیوتر در آن زمان ساختند و به نام DECUS منتشر نمودند. این بازیها بیشتر متنی بود و بیتمپ در آنها کاربردی نداشت، که لیست این بازیها که جزء اولین بازیهای ویدئویی مخصوص کامپیوتر بودند ازین قرار است:
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت هفتم - دهه 80 چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
دهه ی 80

در اوایل این دهه صنعت کامپیوتر گیمینگ اولین آسیبها را بخود دید. با اینکه ناشرهای در ان زمان بوجود آمدند که میتوان Electronic Arts را از میان آنها نام برد، اما ناشرهایی هم به تقلب پرداختند و آسیبهای زیادی به سازندگان زدند، کاری که هنوز هم ادامه دارد.
کامپیوترهای اولیه که صرفا برای بازی ساخته شده بود، در سال 1982 شروع به خودنمایی کردند:Commodore 64، Apple II و ZX Spectrum. زی اکس اسپکتروم تنها در بریتانیا(انگلیس، ایلند شمالی، ویلز و بور) کاربرد داشت، در حالی که در ایالات متحده Apple II، کمودور 64 و Atari 800 در حال جواب پس دادن بودند.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت هشتم - ثبوت صنعت در دهه ی 1990 چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
ثبوت صنعت در دهه ی 1990
این دهه برای صنعت کامپیوتر و ویدئوگیم دهه ای پربار بود.کل دهه ی 90 را میتوان دهه ی بلوغ این صنعت بعد از 20 سال نگاه به آن به عنوان اسباب بازی، گرایش استیل و داستان بازیها به سبکهای هالیوودی، شرکتها و استدیوهای جدید هنرمند یا سودجو، و عقب نشینی بازندگان(مثل آتاری) از صنعت دانست.
با افزایش قدرت محاسبه ی کامپیوترها و کاهش قیمت آنها، پروسسورهای قدرتمندتری مانند 80386 و Intel 80486، و The Motorola 68030 عرضه شدند و پی سی و کنسولها به تجهیزات رسانه ای، مانند کارت صدا و CD ROM مجهز گردیدند و زمینه ای برای عرضه ی بازیهای سه بعدی پدید آوردند.
اولین بازیهای سه بعدی از تکنولوژی Flat-Shading(مدل بدون تکسچر) استفاده میکردند. اولین بازی به این تکنیک Starglider 2 و سپس Alpha Waves بود.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت نهم - ادامه ثبوت صنعت چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
در سال 1996، شرکت 3dfx چیپست Voodoo، اولین چیپست قابل خرید جدا برای کامپیوترهای شخصی را عرضه نمود. این آداپتورهای تصویری، امکانات گرافیکی بالاتر با جزئیات بیشتر برای کامپیوترها به ارمغان می آورد. البته در صورتی که CPUـی سیستم قدرت هندل این نکات را داشت. بازی FPSـِ Quake جزء اولین بازیهایی بود که ازین تکنیک استفاده کرد.


نیمه ی دوم سال 1990 نیز شروع بازیهای اینترنتی بود. Quake، اولین بازی FPS انلاین بود که بازیهایی با سبکهای دیگر را نیز به این راه نشاند و گیمرها را از محیط خسته کننده ی MUD نجات داد. از این بازیها میتوان به بازیهای استراتژیک Age of Empires, Blizzard’s Warcraft و StarCraft، بازیِ Turn-Based مثل Heroes of Might and Magic،

ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت دهم - ادامه ثبوت صنعت چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
در سال 1996، شرکت 3dfx چیپست Voodoo، اولین چیپست قابل خرید جدا برای کامپیوترهای شخصی را عرضه نمود. این آداپتورهای تصویری، امکانات گرافیکی بالاتر با جزئیات بیشتر برای کامپیوترها به ارمغان می آورد. البته در صورتی که CPUـی سیستم قدرت هندل این نکات را داشت. بازی FPSـِ Quake جزء اولین بازیهایی بود که ازین تکنیک استفاده کرد.

نیمه ی دوم سال 1990 نیز شروع بازیهای اینترنتی بود. Quake، اولین بازی FPS انلاین بود که بازیهایی با سبکهای دیگر را نیز به این راه نشاند و گیمرها را از محیط خسته کننده ی MUD نجات داد. از این بازیها میتوان به بازیهای استراتژیک Age of Empires, Blizzard’s Warcraft و StarCraft، بازیِ Turn-Based مثل Heroes of Might and Magic، بازیهای MMORPG مانند EverQuest و Ultima، بازیهای Action RPG مثل Diablo اشاره نمود.
ادامه مطلب...
 
تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت یازدهم - آغاز هزاره جدید چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری
آغاز هزاره ی جدید
آغاز هزاره ی جدید شاهکارهای زیادی داشت، اما پی سی گیمینگ به صورتی که ما در دهه ی 80 و 90 شاهد آن بودیم نبود.
اکثر بازیها مولتی پلتفورم بودند و اگرهم مختص به کامپیوترهای شخصی بودند، بعد از مدتی کم برای کنسولها نیز عرضه میشدند. البته نباید افزایش چشمگیر قدرت کنسولها را در دهه ی جاری فراموش کرد، اما انحصارطلبی و توجه بیش از حد به مسایل مالی را میتوان جزء کم اهمیت تر شدن پی سی گیمینگ خوان، در عین حالی آداپتورهای گرافیکی کامپیوتر پیشرفت بالایی داشتند.
ادامه مطلب...
 
مشخصات کنسول های بازیها از ابتدا تا انتها چاپ فرستادن به ایمیل
بازی آن لاین - تاریخچه بازیهای کامپیوتری

مشخصات کنسولها

نسل اول

1- Magnavox Odyssey
CPU: ندارد
تعداد فروش: 340,000
قیمت: 100$ ایالات متحده
رسانه: کارتریجهای اولیه
لوازم جانبی: تفنگ نوری
تاریخ عرضه:
آمریکا: 1972-1974
ژاپن: 1975
اروپا: 1976
ادامه مطلب...
 
نویسنده : رضا منوری : ٥:۱۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٤/۳٠
Comments نظرات () لینک دائم