رضا منوري - تعبیر خواب - سوتک - tabire khab

تعبیر خواب

رایانه در سوتک

تاریخچه کامپیوتر ها

رایانه، یا کامپیوتر (به انگلیسی: Computer) ماشینی است که برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود.

 

 نام computer

در زبان انگلیسی «کامپیوتر» به کسی می‌گفتند که محاسبات ریاضی را (بدون ابزارهای کمکی مکانیکی) انجام می‌داد. بر اساس «واژه‌نامه ریشه‌یابی Barnhart Concise» واژه کامپیوتر در سال ۱۶۴۶ به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی «شخصی که محاسبه می‌کند» بوده‌است و سپس از سال ۱۸۹۷ به ماشین‌های محاسبه مکانیکی گفته می‌شد. در هنگام جنگ جهانی دوم «کامپیوتر» به زنان نظامی انگلیسی و آمریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپ‌های بزرگ جنگی توسط ابزار مشابهی بود، اشاره می‌کرد.

در اوایل دهه ۵۰ میلادی هنوز اصطلاح ماشین‌ حساب (computing machines) برای معرفی این ماشین‌ها به‌کار می‌رفت. پس از آن عبارت کوتاه‌تر کامپیوتر (computer) به‌جای آن به‌کار گرفته شد. ورود این ماشین به ایران در اوائل دهه ۱۳۴۰ بود و در فارسی از آن زمان به آن «کامپیوتر» می‌گفتند. واژه رایانه در دو دهه اخیر در فارسی رایج شده و به‌تدریج جای «کامپیوتر» را گرفت.


برابر این واژه در زبان‌های دیگر حتما همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه "ordinateur"، که معادل «سازمان‌ده» یا «ماشین مرتب‌ساز» می‌باشد به‌کار می‌رود. در اسپانیایی "ordenador" با معنایی مشابه استفاده می‌شود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسی‌مآبانه‌ای ادا می‌شود. در پرتغالی واژه computador به‌کار می‌رود که از واژه computar گرفته شده و به معنای «محاسبه کردن» می‌باشد. در ایتالیایی واژه "calcolatore" که معنای ماشین حساب بکار می‌رود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. در سوئدی رایانه "dator" خوانده می‌شود که از "data" (داده‌ها) برگرفته شده‌است. به فنلاندی "tietokone" خوانده می‌شود که به معنی «ماشین اطلاعات» می‌باشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانه‌تری بکار می‌رود، «tölva» که واژه‌ایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر» می‌باشد. در چینی رایانه «dian nao» یا «مغز برقی» خوانده می‌شود. در انگلیسی واژه‌ها و تعابیر گوناگونی استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال دستگاه داده‌پرداز («data processing machine»).


معنای واژه‌ی فارسی رایانه

واژه‌ی رایانه از مصدر رایانیدن ساخته شده که در فارسی میانه به شکلِ rāyēnīdan و به معنای «مرتّب کردن، نظم بخشیدن و سامان دادن» بوده است. این مصدر در زبان فارسی میانه یا همان پهلوی کاربرد فراوانی داشته و مشتق‌های زیادی نیز از آن گرفته شده بوده. در زبان فارسی نو یا همان فارسی (دری) این فعل و مشتق‌هایش به کار نرفته‌اند. برایِ مصدر رایانیدن/ رایاندن در لغتنامه‌ی دهخدا چنین آمده:

رایاندن . [ دَ ] (مص) رهنمائی نمودن به بیرون . هدایت کردن . (ناظم الاطباء). اما در مآخذ دیگر دیده نشد.

و گویا تنها در واژه‌نامه‌ی ناظم‌الاطبّا آمده است.

شکلِ فارسی میانه‌ی این واژه rāyēnīdan بوده و اگر می‌خواسته به فارسی نو برسد به شکل رایانیدن/ رایاندن درمی‌آمده. (بسنجید با واژه‌یِ فارسیِ میانه‌یِ āgāhēnīdan که در فارسیِ نو آگاهانیدن/ آگاهاندن شده است).

این واژه از ریشه‌یِ فرضیِ ایرانیِ باستانِ –radz* است که به معنایِ «مرتّب کردن» بوده. این ریشه به‌صورتِ –rad به فارسیِ باستان رسیده و به شکلِ rāy در فارسیِ میانه (پهلوی) به‌کار رفته. از این ریشه ستاک‌هایِ حالِ و واژه‌هایِ زیر در فارسیِ میانه و نو به‌کار رفته‌اند:

  • -ā-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان > -ā-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ آرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود.
  • -pati-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان > -pē-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ پیرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود؛ و
  • -rādz-ta*یِ ایرانیِ باستان > rāst ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ راستِ فارسیِ نو دیده می‌شود.

این ریشه‌یِ ایرانی از ریشه‌یِ هندواروپاییِ -reĝ* به معنایِ «مرتّب کردن و نظم دادن» آمده است. از این ریشه در

  • هندی rāj-a به معنیِ «هدایت‌کننده، شاه» (یعنی کسی که نظم می‌دهد)؛
  • لاتینی rect-us به معنیِ «راست، مستقیم»،
  • فرانسه di-rect به معنیِ «راست، مستقیم»،
  • آلمانی richt به معنیِ «راست، مستقیم کردن» و
  • انگلیسی right به معنیِ «راست، مستقیم، درست»

برجای مانده است.


در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= /e/ در فارسی رسمی ایران و /a/ در فارسی رسمی افغانستان و تاجیکستان) را به ستاکِ حالِ فعل‌ها می‌چسبانند تا نامِ ابزارِ آن فعل‌ها به‌دست آید (البته با این فرمول مشتق‌های دیگری نیز ساخته می‌شود، امّا در اینجا تنها نامِ ابزار مدِّ نظر است)؛ برای نمونه از

  • مالـ- (یعنی ستاکِ حالِ مالیدن) + -ـه، ماله «ابزار مالیدنِ سیمان و گچِ خیس»
  • گیر- (یعنی ستاکِ حالِ گرفتن) + -ـه، گیره «ابزار گرفتن»
  • پوشـ- (یعنی ستاکِ حالِ پوشیدن) + -ـه، پوشه «ابزار پوشیدن» (خود را جایِ کاغذهایی بگذارید که پوشه را می‌پوشند!)
  • رسانـ- (یعنی ستاکِ حالِ رساندن) + -ـه، رسانه «ابزار رساندنِ اطّلاعات و برنامه‌هایِ دیداری و شنیداری»

حاصل می‌گردد.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= e- یا همان a-) را به ستاکِ حالِ "رایانیدن" یعنی رایانـ- چسبانده‌اند تا نامِ ابزارِ این فعل ساخته شود؛ یعنی "رایانه" به معنایِ «ابزارِ نظم بخشیدن و سازماندهی ( ِ داده‌ها)» است.

احتمال می‌رود که سازندگان این واژه به واژه‌یِ فرانسویِ این مفهوم، یعنی ordinateurتوجّه داشته‌اند که در فرانسه از مصدرِ ordre «ترتیب و نظم دادن و سازمان بخشیدن» ساخته شده. به هرحال، معنادهیِ واژه‌یِ رایانه برایِ این دستگاه جامع‌تر و رساتر از کامپیوتر است. یادآور می‌شود که computerبه معنایِ «حسابگر» است، حال آن‌که کارِ این دستگاه براستی فراتر از "حساب کردن" است.


 تاریخچه کامپیوتر

در گذشته دستگاه‌های مختلف مکانیکی ساده‌ای مثل خط‌کش محاسبه و چرتکه نیز رایانه خوانده می‌شدند. در برخی موارد از آن‌ها به‌عنوان رایانه آنالوگ نام برده می‌شود. چراکه برخلاف رایانه‌های رقمی، اعداد را نه به‌صورت اعداد در پایه دو بلکه به‌صورت کمیت‌های فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش می‌دهند. چیزی که امروزه از آن به‌عنوان «رایانه» یاد می‌شود در گذشته به عنوان «رایانه رقمی (دیجیتال)» یاد می‌شد تا آن‌ها را از انواع «رایانه آنالوگ» جدا سازند.

رایانه یکی از دو چیز برجسته‌ای است که بشر در سدهٔ بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومیت ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت. پدر وی حسابدار دولتی بود و با کمک این دستگاه می‌توانست همه اعدادشش رقمی را با هم جمع و تفریق کند.

لایبنیتز ریاضی‌دان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال ۱۶۷۱ دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال ۱۶۷۳ دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب می‌کرد.

در سده هجدهم میلادی هم تلاش‌های فراوانی برای ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال ۱۸۷۵ میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام می‌داد، به نام خود ثبت کرد.

از جمله تلاش‌های نافرجامی که در این سده صورت گرفت، مربوط به چارلز بابیچ ریاضی‌دان انگلیسی است. وی در آغاز این سده در سال ۱۸۱۰ در اندیشهٔ ساخت دستگاهی بود که بتواند بر روی اعداد بیست و شش رقمی محاسبه انجام دهد. او بیست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف کرد اما در پایان آن را نیمه‌کاره رها کرد تا ساخت دستگاهی دیگر که خود آن را دستگاه تحلیلی می‌نامید آغاز کند. او می‌خواست دستگاهی برنامه‌پذیر بسازد که همه عملیاتی را که می‌خواستند دستگاه برروی عددها انجام دهد، قبلا برنامه‌شان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عملیات برروی آن‌ها به یاری کارت‌های سوراخ‌دار وارد شوند. بابیچ در سال ۱۸۷۱ مرد و ساخت این دستگاه هم به پایان نرسید.

کارهای بابیچ به فراموشی سپرده شد تا این که در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌شدهٔ آلمانی‌ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامه‌ریزی می‌شد و همهٔ بخش‌های آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود.

تعریف داده و اطلاعات

داده به آن دسنه از ورودی‌هایی خام گفته می‌شود که برای پردازش به رایانه ارسال می‌شوند.

اطلاعات به داده‌های پردازش شده می‌گویند.

رایانه‌ها چگونه کار می‌کنند؟

از زمان رایانه‌های اولیه که در سال ۱۹۴۱ ساخته شده بودند تا کنون فناوری‌های دیجیتالی رشد نموده‌است، معماری فون نوِیمن یک رایانه را به چهار بخش اصلی توصیف می‌کند: واحد محاسبه و منطق (Arithmetic and Logic Unit یا ALU)، واحد کنترل یا حافظه، و ابزارهای ورودی و خروجی ( که جمعا I/O نامیده می‌شود). این بخش‌ها توسط اتصالات داخلی سیمی به نام گذرگاه (bus) با یکدیگر در پیوند هستند.

حافظه

در این سامانه، حافظه بصورت متوالی شماره گذاری شده در خانه‌ها است، هرکدام محتوی بخش کوچکی از داده‌ها می‌باشند. داده‌ها ممکن است دستورالعمل‌هایی باشند که به رایانه می‌گویند که چه کاری را انجام دهد باشد. خانه ممکن است حاوی اطلاعات مورد نیاز یک دستورالعمل باشد. اندازه هر خانه، وتعداد خانه‌ها، در رایانهٔ مختلف متفاوت است، همچنین فناوری‌های بکاررفته برای اجرای حافظه نیز از رایانه‌ای به رایانه دیگر در تغییر است(از بازپخش‌کننده‌های الکترومکانیکی تا تیوپ‌ها و فنرهای پر شده از جیوه و یا ماتریس‌های ثابت مغناطیسی و در آخر ترانزیستورهای واقعی و مدار مجتمع‌ها با میلیون‌ها خازن روی یک تراشه تنها).

 پردازش

واحد محاسبه و منطق یا ALU دستگاهی است که عملیات پایه مانند چهار عمل اصلی حساب (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم)، عملیات منطقی (و،یا،نقیض)، عملیات قیاسی (برای مثال مقایسه دو بایت برای شرط برابری) و دستورات انتصابی برای مقدار دادن به یک متغیر را انجام می‌دهد. این واحد جائیست که «کار واقعی» در آن صورت می‌پذیرد.

البته CPUها به دو دسته کلی RISC و CISC تقسیم بندی می‌شوند. نوع اول پردازش‌گرهای مبتنی بر اعمال ساده هستند و نوع دوم پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده می‌باشند. پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده در واحد محاسبه و منطق خود دارای اعمال و دستوراتی بسیار فراتر از چهار عمل اصلی یا منطقی می‌باشند. تنوع دستورات این دسته از پردازنده‌ها تا حدی است که توضیحات آن‌ها خود می‌تواند یک کتاب با قطر متوسط ایجاد کند. پردازنده‌های مبتنی بر اعمال ساده اعمال بسیار کمی را پوشش می‌دهند و در حقیقت برای برنامه‌نویسی برای این پردازنده‌ها بار نسبتاً سنگینی بر دوش برنامه‌نویس است. این پردازنده‌ها تنها حاوی ۴ عمل اصلی و اعمال منطقی ریاضی و مقایسه‌ای به علاوه چند دستور بی‌اهمیت دیگر می‌باشند.هرچند ذکر این نکته ضروری است که دستورات پیچیده نیز از ترکیب تعدادی دستور ساده تشکیل شده‌اند و برای پیاده‌سازی این دستورات در معماری‌های مختلف از پیاده‌سازی سخت‌افزاری(معماری CISC) و پیاده‌سازی نرم‌افزاری(معماری RISC) استفاده می‌شود.

(قابل ذکر است پردازنده‌های اینتل از نوع پردازنده مبتنی بر اعمال پیچیده می‌باشند.)

واحد کنترل همچنین این مطلب را که کدامین بایت از حافظه حاوی دستورالعمل فعلی اجرا شونده‌است را تعقیب می‌کند، سپس به واحد محاسبه و منطق اعلام می‌کند که کدام عمل اجرا و از حافظه دریافت شود و نتایج به بخش اختصاص داده شده از حافظه ارسال گردد. بعد از یک بار عمل، واحد کنترل به دستورالعمل بعدی ارجاع می‌کند(که معمولاً در خانه حافظه بعدی قرار دارد، مگر اینکه دستورالعمل جهش دستورالعمل بعدی باشد که به رایانه اعلام می‌کند دستورالعمل بعدی در خانه دیگر قرار گرفته‌است).

ورودی/خروجی

بخش ورودی/خروجی (I/O) این امکان را به رایانه می‌دهد تا اطلاعات را از جهان بیرون تهیه و نتایج آن‌ها را به همان جا برگرداند. محدوده فوق العاده وسیعی از دستگاه‌های ورودی/خروجی وجود دارد، از خانواده آشنای صفحه‌کلیدها، نمایشگرها، نَرم‌دیسک گرفته تا دستگاه‌های کمی غریب مانند رایابین‌ها (webcams). (از سایر ورودی/خروجی‌ها می‌توان موشواره mouse، قلم نوری، چاپگرها (printer)، اسکنرها، انواع لوح‌های فشرده(CD, DVD) را نام برد ).

چیزی که تمامی دستگاه‌های عمومی در آن اشتراک دارند این است که آن‌ها رمزکننده اطلاعات از نوعی به نوع دیگر که بتواند مورد استفاده سیستم‌های رایانه دیجیتالی قرار گیرد، هستند. از سوی دیگر، دستگاه‌های خروجی آن اطلاعات به رمز شده را رمزگشایی می‌کنند تا کاربران آن‌ها را دریافت نمایند. از این رو یک سیستم رایانه دیجیتالی یک نمونه از یک سامانه داده‌پردازی می‌باشد.

دستورالعمل‌ها

هر رایانه تنها دارای یک مجموعه کم تعداد از دستورالعمل‌های ساده و تعریف شده می‌باشد. از انواع پرکاربردشان می‌توان به دستورالعمل «محتوای خانه ۱۲۳ را در خانه ۴۵۶ کپی کن!»، «محتوای خانه ۶۶۶ را با محتوای خانه ۰۴۲ جمع کن، نتایج را در خانه ۰۱۳ کن!»، «اگر محتوای خانه ۹۹۹ برابر با صفر است، به دستورالعمل واقع در خانه ۳۴۵ رجوع کن!».

دستورالعمل‌ها در داخل رایانه بصورت اعداد مشخص شده‌اند - مثلاً کد دستور العمل (copy instruction) برابر ۰۰۱ می‌تواند باشد. مجموعه معین دستورالعمل‌های تعریف شده که توسط یک رایانه ویژه پشتیبانی می‌شود را زبان ماشین می‌نامند. در واقعیت، اشخاص معمولاً به [زبان ماشین]] دستورالعمل نمی‌نویسند بلکه بیشتر به نوعی از انواع سطح بالای زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی می‌کنند تا سپس توسط برنامه ویژه‌ای (تفسیرگرها (interpreters) یا همگردان‌ها (compilers) به دستورالعمل ویژه ماشین تبدیل گردد. برخی زبان‌های برنامه‌نویسی از نوع بسیار شبیه و نزدیک به زبان ماشین که اسمبلر (یک زبان سطح پایین) نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند؛ همچنین زبان‌های سطح بالای دیگری نیز مانند پرولوگ نیز از یک زبان انتزاعی و چکیده که با زبان ماشین تفاوت دارد بجای دستورالعمل‌های ویژه ماشین استفاده می‌کنند.

معماری‌ها

در رایانه‌های معاصر واحد محاسبه و منطق را به همراه واحد کنترل در یک مدار مجتمع که واحد پردازشی مرکزی (CPU) نامیده می‌شود، جمع نموده‌اند. عموما، حافظه رایانه روی یک مدار مجتمع کوچک نزدیک CPU قرار گرفته. اکثریت قاطع بخش‌های رایانه تشکیل شده‌اند از سامانه‌های فرعی (به عنوان نمونه، منبع تغذیه) و یا دستگاه‌های ورودی/خروجی.

برخی رایانه‌های بزرگ‌تر چندین CPU و واحد کنترل دارند که بصورت هم‌زمان با یکدیگر درحال کارند. این‌گونه رایانه‌ها بیشتر برای کاربردهای پژوهشی و محاسبات علمی بکار می‌روند.

کارایی رایانه‌ها بنا به تئوری کاملاً درست است. رایانه داده‌ها و دستورالعمل‌ها را از حافظه‌اش واکشی (fetch) می‌کند. دستورالعمل‌ها اجرا می‌شوند، نتایج ذخیره می‌شوند، دستورالعمل بعدی واکشی می‌شود. این رویه تا زمانی که رایانه خاموش شود ادامه پیدا می‌کند. واحد پردازنده مرکزی در رایانه‌های شخصی امروزی مانند پردازنده‌های شرکت ای-ام-دی و شرکت اینتل از معماری موسوم به Pipeline استفاده می‌شود و در زمانی که پردازنده در حال ذخیره نتیجه یک دستور است مرحله اجرای دستور قبلی و مرحله واکشی دستور قبل از آن را آغاز می‌کند. همچنین این رایانه‌ها از سطوح مختلف حافظه نهانگاهی استفاده می‌کنند که در زمان دسترسی به حافظه اصلی صرفه‌جویی کنند.

برنامه‌ها

برنامه رایانه‌ای فهرست‌های بزرگی از دستورالعمل‌ها (احتمالاً به همراه جدول‌هائی از داده) برای اجرا روی رایانه هستند. خیلی از رایانه‌ها حاوی میلیون‌ها دستورالعمل هستند، و بسیاری از این دستورات به تکرار اجرا می‌شوند. یک رایانه‌ شخصی نوین نوعی (درسال ۲۰۰۳) می‌تواند در ثانیه میان ۲ تا ۳ میلیارد دستورالعمل را پیاده نماید. رایانه‌ها این مقدار محاسبه را صرف انجام دستورالعمل‌های پیچیده نمی‌کنند. بیشتر میلیون‌ها دستورالعمل ساده را که توسط اشخاص باهوشی «برنامه نویسان» در کنار یکدیگر چیده شده‌اند را اجرا می‌کنند. برنامه‌نویسان خوب مجموعه‌هایی از دستورالعمل‌ها را توسعه می‌دهند تا یکسری از وظایف عمومی را انجام دهند(برای نمونه، رسم یک نقطه روی صفحه) و سپس آن مجموعه دستورالعمل‌ها را برای دیگر برنامه‌نویسان در دسترس قرار می‌دهند. (اگر مایلید «یک برنامه‌نویس خوب» باشید به این مطلب مراجعه نمایید.)

رایانه‌های امروزه، قادرند چندین برنامه را در آن واحد اجرا نمایند. از این قابلیت به عنوان چندکارگی (multitasking) نام برده می‌شود. در واقع، CPU یک رشته دستورالعمل‌ها را از یک برنامه اجرا می‌کند، سپس پس از یک مقطع ویژه زمانی دستورالعمل‌هایی از یک برنامه دیگر را اجرا می‌کند. این فاصله زمانی اکثرا به‌عنوان یک برش زمانی (time slice) نام برده می‌شود. این ویژگی که CPU زمان اجرا را بین برنامه‌ها تقسیم می‌کند، این توهم را بوجود می‌آورد که رایانه هم‌زمان مشغول اجرای چند برنامه‌است. این شبیه به چگونگی نمایش فریم‌های یک فیلم است، که فریم‌ها با سرعت بالا در حال حرکت هستند و به نظر می‌رسد که صفحه ثابتی تصاویر را نمایش می‌دهد. سیستم عامل همان برنامه‌ای است که این اشتراک زمانی را بین برنامه‌های دیگر تعیین می‌کند.

سیستم عامل

رایانه همیشه نیاز دارد تا برای بکارانداختنش حداقل یک برنامه روی آن در حال اجرا باشد. تحت عملکردهای عادی این برنامه همان سیستم عامل یا OS است. سیستم یا سامانه عامل تصمیم می‌گیرد که کدام برنامه اجرا شود، چه زمان، از کدام منابع (مثل حافظه، ورودی/خروجی و ...) استفاده شود. همچنین سیستم عامل یک لایه انتزاعی بین سخت افزار و برنامه‌های دیگر که می‌خواهند از سخت افزار استفاده کنند، می‌باشد، که این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد تا بدون اینکه جزئیات ریز هر قطعه الکترونیکی از سخت افزار را بدانند بتوانند برای آن قطعه برنامه‌نویسی نمایند. با تمام این وجود کامپیوتر ها نمی توانند برخی از مسائل را حل کنند که به این مسائل حل نشدنی گفته می شود مانند مسائلی که در مسیر حلشان در حلقه بی نهایت می افتند

کاربردهای رایانه

نخستین رایانه‌های رقمی، با قیمت‌های زیاد و حجم بزرگشان، در اصل محاسبات علمی را انجام می‌دادند، انیاک یک رایانه قدیمی ایالات متحده اصولا طراحی شده تا محاسبات پرتابه‌ای توپخانه و محاسبات مربوط به جدول چگالی نوترونی را انجام دهد. (این محاسبات بین دسامبر ۱۹۴۱ تا ژانویه ۱۹۴۶ روی حجمی بالغ بر یک میلیون کارت پانچ انجام پذیرفت! که این خود طراحی و سپس تصمیم نادرست بکارگرفته شده را نشان می‌دهد) بسیاری از ابررایانه‌های امروزی صرفاً برای کارهای ویژه محاسبات جنگ افزار هسته‌ای استفاده می‌گردد.

CSIR Mk I نیز که نخستین رایانه استرالیایی بود برای ارزیابی میزان بارندگی در کوه‌های اسنوئی (Snowy)این کشور بکاررفت، این محاسبات در چارچوب یک پروژه عظیم تولید برقابی انجام گرفت.

برخی رایانه‌ها نیز برای انجام رمزگشایی بکارگرفته می‌شد، برای مثال Colossus که در جریان جنگ جهانی دوم ساخته شد، جزو اولین کامپیوترهای برنامه‌پذیر بود(البته ماشین تورینگ کامل نبود). هرچند رایانه‌های بعدی می‌توانستند برنامه‌ریزی شوند تا شطرنج بازی کنند یا تصویر نمایش دهند و سایر کاربردها را نشان دهد.

سیاستمداران و شرکت‌های بزرگ نیز رایانه‌های اولیه را برای خودکارسازی بسیاری از مجموعه‌های داده و پردازش کارهایی که قبلا توسط انسان‌ها انجام می‌گرفت، بکار بستند - برای مثال، نگهداری و بروزرسانی حساب‌ها و دارایی‌ها. در موسسات پژوهشی نیز دانشمندان رشته‌های مختلف شروع به استفاده از رایانه برای مقاصدشان نمودند.

کاهش پیوسته قیمت‌های رایانه باعث شد تا سازمان‌های کوچک‌تر نیز بتوانند آن‌ها را در اختیار بگیرند. بازرگانان، سازمان‌ها، و سیاستمداران اغلب تعداد زیادی از کامپیوترهای کوچک را برای تکمیل وظایفی که قبلا برای تکمیلشان نیاز به رایانه بزرگ (mainframe) گران قیمت و بزرگ بود، به کار بگیرند. مجموعه‌هایی از رایانه‌های کوچک‌تر در یک محل اغلب به‌عنوان خادم سر(server farm) نام برده می‌شود.

با اختراع ریزپردازندهها در دهه ۱۹۷۰ این امکان که بتوان رایانه‌هایی بسیار ارزان قیمت را تولید نمود بوجود آمد. رایانه‌های شخصی برای انجام وظایف بسیاری محبوب گشتند، از جمله کتابداری، نوشتن و چاپ مستندات. محاسبات پیش بینی‌ها و کارهای تکراری ریاضی توسط صفحات گسترده (spreadsheet)، ارتباطات توسط پست الکترونیک، و اینترنت. حضور گسترده رایانه‌ها و سفارشی کردن آسانشان باعث شد تا در امورات بسیار دیگری بکارگرفته شوند.

در همان زمان، رایانه‌های کوچک، که معمولاً با یک برنامه ثابت ارائه می‌شدند، راهشان را بسوی کاربردهای دیگری باز می‌نمودند، کاربردهایی چون لوازم خانگی، خودروها، هواپیماها، و ابزار صنعتی. این پردازشگرهای جاسازی شده کنترل رفتارهای آن لوازم را ساده‌تر کردند، همچنین امکان انجام رفتارهای پیچیده را نیز فراهم نمودند (برای نمونه، ترمزهای ضدقفل در خودروها[۲]). با شروع قرن بیست و یکم، اغلب دستگاه‌های الکتریکی، اغلب حالت‌های انتقال نیرو، اغلب خطوط تولید کارخانه‌ها توسط رایانه‌ها کنترل می‌شوند. اکثر مهندسان پیش بینی می‌کنند که این روند همچنان به پیش برود. یکی از کارهایی که می‌توان به‌وسیله رایانه انجام داد پروگرام گیرنده ماهواره‌است.

انواع رایانه

رایانه‌های توکار

در ۲۰ سال گذشته ، هرچند برخی ابزارهای خانگی که از نمونه‌های قابل ذکر آن می‌توان جعبه‌های بازی‌های ویدئویی را که بعدها در دستگاه‌های دیگری از جمله تلفن همراه، دوربین‌های ضبط ویدئویی، و PDAها و دهها هزار وسیله خانگی، صنعتی، خودروسازی و تمام ابزاری که در درون آنها مدارهایی که نیازهای ماشین تورینگ را مهیا ساخته‌اند، گسترش یافت، را نام برد(اغلب این لوازم برنامه‌هایی را در خود دارند که بصورت ثابت روی ROM تراشه‌هایی که برای تغییر نیاز به تعویض دارند،نگاشته شده‌اند). این رایانه‌ها که در درون ابزارهای با کاربرد ویژه گنجانیده شده‌اند «ریزکنترل‌گرهاً یا »رایانه‌های توکار" (Embedded Computers) نامیده می‌شوند. بنابراین تعریف این رایانه‌ها به‌عنوان ابزاری که با هدف پردازش اطلاعات طراحی گردیده محدودیت‌هایی دارد. بیشتر می‌توان آنها را به ماشین‌هایی تشبیه کرد که در یک مجموعه بزرگ‌تر به‌عنوان یک بخش حضور دارند مانند دستگاه‌های تلفن، ماکروفرها و یا هواپیما که این رایانه‌ها بدون تغییر فیزیکی توسط کاربر می‌توانند برای مقاصد مختلفی بکارگرفته شوند.

رایانه‌های شخصی

اشخاصی که با انواع دیگری از رایانه‌ها ناآشنا هستند از عبارت رایانه برای رجوع به نوع خاصی که رایانه شخصی (PC) نامیده می‌شوند استفاده می‌کنند.


 

 

# عنوان مطلب
1 اب سنگین چیست؟
2 تاریخچه کامپیوتر در ایران
3 تاریخچه کامپیوتر
4 تصحیح محل حروف فارسی درکی‌برد
5 پاک کردن پسورد BIOS کامپیوتر به ساده ترین شکل ممکن!
6 فعال کردن آیکون Scheduled Tasks (در ویندوز ME)
7 ویندوز 98 و 95 : اگه رجیستری کامپیوترتون رو اشتباه دست کاری کردین
8 پشتیبان گیری و احیا(Restore) Registry سیستم عامل ویندوز
9 در ویندوز از صفحه عکس بگیرید
10 برای عوض کردن نام Start در منوی شروع
11 چگونه Shared Documents را در Windows XP غیر فعال کنیم؟
12 چگونه Windows XP را به صورت کامل خاموش کنیم؟
13 چگونه پخش اتوماتیک CD در Windowx XP را غیر فعال کنیم؟
14 چگونه گزارش مشکل در Windows XP را غیر فعال کنیم؟
15 چگونه Clear Virtual Memory را در Windows XP فعال کنیم؟
16 چگونه ظاهر Windows XP را تغییر دهیم؟
17 جهت تبدیل فایلهای MP3بهWMA
18 چگونه متن Internet Explorer را در نوار بالا تغییر دهیم؟
19 از کار انداختن error reporting اکس پی
20 Restartکردن ویندوز بدون بوت کردن کامپیوتر
21 بدون انیمیشن
22 حذف Log Off
23 بدون جاسوس
24 بدون جستجو:
25 حذف منوی فایل از نوار منوی Windows Explorer :
26 رجیستری قلب ویندوز
27 جلوگیری از تغییر کلمه عبور:
28 برداشتن سطل آشغال از روی دسکتاپ:
29 تغییر نام مالک ویندوز:
30 پیغامی قبل از ورود به ویندوز:
31 تغییرعنوان مرورگر اینترنت:
32 برداشتن علامت میان بر از آیکون ها(فلش کوچک در سمت چپ در پایین آیکون):
33 ویرایش یا حذف آخرین دستورات Run :
34 بدون کلیک راست بر روی نوار وظیفه:
35 بدون کلیک راست بر روی دسک تاپ:
36 کاغذ دیواری ثابت(Wallpaper):
37 مخفی کردن Device Manager :
38 Auto Run ایجاد فایل
39 بهینه سازی سرعت مودم
40 Recycle Bin تغییر نام
41 Web View Background تغییر
42 بالا بردن سرعت
43 نمایش سازندگان ویندوز Me و 98
44 تقسیم بندی شبکه بر اساس توپولوژی - 2
45 تقسیم بندی شبکه بر اساس توپولوژی - 1
46 راه‌هایی برای مقابله با بدافزارها
47 مدرسه الکترونیک
48 استرالیا و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در نظام آموزشی
49 چرا ASP.Net ؟
50 از صفحات ایستا تا ASP.NET
51 مادیران و چالش پیشگامی در تولید مانیتور
52 ابزارهای کار ASP.Net
53 2149 تاریخچه ی پیدایش زبان های برنامه نویسی جنبه گرا Aspect Oriented Programming
54 استراتژی طراحی شبکه
55 ضرورت استخراج جنبه
56 حافظه مجازی
57 انواع کابل در شبکه
58 چاپگر
59 شیوه‌های استخراج جنبه و معرفی پژوهشگران مشهور
60 افزایش سرعت اینترنت
61 مودم های کابلی
62 نحوه استفاده از فایروال ویندوز XP
63 استفاده از حروف گ چ پ ژ در گوشیهای نوکیا بدون برنامه
64 مخفی کردن فایل ها موبایل بدون نرم افزار
65 از کیبورد تان به جای موس استفاده کنید
66 دریافت خلافی ماشین با استفاده از SMS
67 خاموش کردن کامپیوتر با اسم رمز
68 گرفتن عکس با ویندوز میدیا پلیر
69 لغو دستور اجرای اتوماتیک برنامه ها
70 افزودن پسورد دوم برای ورود به ویندوز XP:
71 ارسال ویبره با اس ام اس ترفند جدید و جالب موبایل
72 ترفند موبایل مشترک گرامی در دسترس نیست
73 تصویر دلخواه هنگام بالا آمدن ویندوز XP
74 جلوگیری از شلوغی در منوی All Programs
75 روشن شدن کامپیوتر با هر بار زنگ خوردن تلفن
76 ویندوز XP را به گذشته برگردانید
77 اموزش کامل انتقال Add List به آیدی دیگر
78 ترفندی جالب برای اینکه دیگر از طریق ایمیل ویروسی نشوید
79 به کیبورد سیستم تان جان تازه ای ببخشید!
80 کشیدن حروف و کلمات برای زیباسازی متن تایپ شده
81 با ده انگشت تایپ کنید!
82 چند کلید ترکیبی کاربردی در ویندوز XP
83 کاربرد جالب کلید Alt
84 بیش از 200 نوع از کلید های میانبر در ویندوز XP
85 دو ترفند کوچک به وسیله کلیدهای Ctrl و Shift در ویندوز
86 افزایش سرعت خروج از بازی‌ها در ویندوز XP
87 پرده برداری از لودینگ اولیه ی ویندوز
88 فوت و فن کلیدهای میانبر در هنگام استفاده از اینترنت
89 ساخت کلید میانبر برای نرم افزارهای مختلف
90 تغییر نام آیکون های دسکتاپ
91 پلیس : مراقب کارت شارژ تقلبی ایرانسل باشید
92 13مکان سانسور شده در گوگل ارث
93 10 گوشی پرفروش سال 2008
94 ورود گوگل ارث به محدوده داخلی ساختمانها
95 بلوتوث برد بالا غیرقانونی است
96 گرد و غبار روی صفحه نمایشگر رایانه باعث سردرد می‌شود
97 بلوتوث با رقیب جدید به چالش کشیده می‌شود
98 ویندوز در پی اتصال سه ابزار کامپیوتر، تلفن و تلویزیون
99 ۱۵ریش سفید دنیای وب !
100 کاهش محسوس قیمت لپ‌تاپ در بازار
101 دختر 9 ساله جوانترین مهندس مایکروسافت شد
102 پرطرفدار ترین عبارات مورد جست‌وجوی گوگل
103 کشف جنگل ناشناخته به کمک Google Earth
104 دلیل فارسی بودن گوگل
105 علت تعداد کم زنان در زمینه علوم کامپیوتر
106 فناوری USB 3.0 با سرعت انتقال بسیار بالا آماده شد
107 دریافت اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی بر روی پیامک
108 راهنمای کامل برای خرید لپ تاپ
109 پیش بینی 10 اتفاق بزرگ در دنیای آی تی
110 اینترنت فوق سریع آزمایش می‌شود
111 آدرس ایمیل می تواند به شخصیت کاربر مرتبط باشد
112 ویژگی عجیب Gmail
113 این ترفندها را در صفحه ی یاهو میل خود به کار بندید
114 ‍‍‍‍‍‍‍‍‍پیش بینی نه چندان درست مایکروسافت
115 مجازات بزرگ‌ترین هکر جهان در آمریکا
116 غول اینترنتی دنیا تسلیم ایرانیان
117 پیش‌بینی رییس گوگل از آینده IT در جهان
118 راه‌اندازی سرویس دریافت ریز مکالمات تلفن همراه از طریق اینترنت
119 عرضه Windows 7 تا ژانویه 2010
120 طراحی دیسک نوری 400 گیگابایتی
121 ساخت اولین لپ‌تاپ اتمی جهان
122 استفاده بهتر از USB فلش درایو
123 یک آدرس اینترنتی2.6میلیون دلار فروخته شد
124 اتمام آدرس‌های اینترنتی (IP) تا سال 2011
125 سایت فارسی "نوکیا" راه‌اندازی شد
126 آیا Infrared به پایان کار خود رسیده ؟
127 نکاتی درباره نگهداری نوت‌بوک‌ها
128 نکاتی درباره نگهداری نوت‌بوک‌ها
129 درگیری شدید گوگل و مایکروسافت
130 وابسته‌ترین مردم جهان به اینترنت شناخته شدند
131 سئول برترین شهر الکترونیکی جهان
132 فن‌آوری میکروهیدروژن؛ تلفن همراه بی‌نیاز از باتری
133 رفع مشکلات مربوط به USBها
134 اجرای طرح ارسال پیامک با تلفن ثابت از نیمه دوم سال
135 توصیه‌های نوکیا برای مراقبت از تلفن‌های همراه
136 همزاد روباتیک خود را سفارش دهید!
137 افزایش سرعت اینترنت تا 115 Kbps
138 تغییر پسورد ویندوز بدون دونستن پسورد قبلی
139 چاپ کردن نگاتیو عکس به وسیله Paint ویندوز
140 نصب همزمان درایورها و برنامه‌ها در هنگام نصب ویندوز
141 تعیین تاریخ انقضا برای رمز عبور حساب های کاربری در ویندوز XP
142 بالا بردن سرعت ویندوز XP با بهینه سازی مقدار L2 Cache پردازنده
143 تغییر کاربرد کلید Power موجود بر روی کیس
144 تولید کوچکترین چاپگر جهان + عکس
145 نمایش مکان مشترکان تلفن همراه در سرویس جدید گوگل
146 سیستم ارسال پیامک تلفن ثابت راه‌اندازی شد
147 Windows 7 با نت‌بوک‌ها مشکل خواهد داشت
148 جی‌میل گوگل صاحب صندوق دریافت ایمیل متعدد شد
149 حس ششم دیجیتالی طراحی شد
150 نمایش تصاویر سازندگان Adobe Flash در درون برنامه با ترفندی مخفی
151 امکان تماشای تلویزیون از طریق موبایل در تهران
152 ترفند تماس با باطری موبایل خالی
153 سرویس "گوگل ریدر" به روز شد
154 مایکروسافت 63 بار شکایت کرد
155 4 ترفند کوچک در Yahoo Mail
156 رفع مشکل عدم نمایش عکـس ها در ایمیل ها
157 راهنمای قدم به قدم ساخت سایت رایگان در یاهو
158 بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور کاملا ساده
159 مشاهده تمامی مسیرهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه
160 دستورات کوچک برای اجرای برنامه های ویندوزی
161 مبارزه با کولدیسک های ویروسی
162 سیستم خود را بهینه کنید!
163 نکاتی در رابطه با افزایش راندمان ویندوز
164 جلوگیری از اشغال شدن خط در هنگام اتصال به اینترنت
165 آشنایی با Run و تمامی دستورات آن
166 ارسال فایل و متن بدون استفاده از اینترنت
167 از قلب ویندوز خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید!
168 نوشتن اسم کنار ساعت ویندوز
169 قابلیت Caller ID موجود در ویندوز XP
170 مخفی کردن یک فولدر یا فایل به شکلی جدید و حیرت انگیز!
171 عدم قطع شدن ارتباط اینترنت Dialup پس ازعمل Logoff
172 5 کاربرد جالب کلید Alt
173 از کار انداختن گزینه shutdown در منوی start
174 از کار انداختن هشدار پر شدن دیسک
175 پاک کردن برنامه هایی که پاک نمیشوند
176 دو ترفند ویندوزی؛ انجام یک Boot Defragment و ساخت آیکن‌های بدون نام در Desktop
177 چهار ترفند رجیستری مفید و کاربردی!
178 معرفی برنامه‌های کمکی (PowerToys) برای ویندوز ایکس پی
179 قفل کردن و باز کردن رجیستری
180 اضافه کردن حالت Safe Mode به منوی بوت
181 نحوه کار Plug and Play ویندوز
182 تنظیمات مربوط به زمان و تاریخ سیستم از پنجره Control panel
183 خاموش کردن کامپیوتر در یک زمان معین توسط ویندوز xp
184 ساخت یک قطع کننده اتوماتیک اینترنت
185 راهنمای اتصال کامپیوتر به اینترنت از طریق GPRS
186 رفع مشکل مودم های DSL از نوع USB در ویندوز XP
187 ده آموزش برای سرعت بیشتر کامپیوتر
188 ده ترفند مفید و جالب برای استفاده‌کنندگان قدیمی و جدید ویندوز!
189 چند ترفند برای فایلها و فولدرها
190 ایجاد محدودیت زمانی برای کار با ویندوز XP
191 فعال سازی قابلیت Aurora Bootscreen در ویندوز ویستا
192 تنظیماتی برای اجرای بهتر بازی ها در ویندوز
193 عکـس گرفتن از صفحه مانیتور در ویندوز ویستا
194 ایجاد یک شورتکات برای قفل کردن کامپیوتر
195 خلاصی از دست پوشه بی استفاده ویندوز
196 غیرفعال کردن Security Center در ویندوز ویستا
197 سبک سازی ویندوز ویستا برای پردازش سریعتر
198 بستن اتوماتیک برنامه های هنگ کرده
199 دسترسی سریع به قسمتهای پر کاربرد در رجیستری
200 کنترل کامپیوتر از راه دور..
201 آموزش نصب ویندوز در 7 دقیقه
202 VPS چیست؟
203 گوگل و تحریم جدید کاربران ایرانی
204 افزایش مخالفت جهانی با قرارداد گوگل-یاهو
205 تبدیل کامپیوتر شخصی به گیرنده تلویزیون
206 مایکروسافت و واشنگتن به جنگ شرکت‌های نرم‌افزاری متخلف می‌روند
207 همکاری سیمبیان و گوگل در سطح سیستم عامل موبایل
208 یاهو: توصیه ما استفاده از فایرفاکس است
209 مراقب هکرها باشید!
210 چگونه سریعتر از ویندوز خارج شویم؟
211 نگاهی به خطاهای معمول در اینترنت و راهکارهای آن
212 ذخیره تصویر کاربران یاهو مسنجر
213 چطور در حین کپی فایل به ویندوز بگویید "No to All"
214 سرویس پک سه ویندوز XP در راه است
215 RSS چیست؟
216 تکنولوژی گوگل
217 مایکروسافت نسخه Internet Explorer 8 بتا 2 را عرضه کرد
218 یافتن کلمات انگلیسی که روزی آنها را میدانستید اما اینک آنها را از یاد برده اید!
219 Gmail Goggles راهی برای مقابله با ارسال ایمیل های پشیمان کننده!
220 جداسازی صدا از ویدیو
221 با Zoho دیگر نیازی به مایکروسافت آفیس ندارید
222 Webby،‌جشنواره اینترنتی کن
223 نرم افزار جدید برای شناسایی کلیه مشکلات شبکه ای
224 هکرها برای شما کار پیدا میکنند
225 Linksys AM300 اوج کیفیت یک مودم ADSL
226 امیدواریهای مایکروسافت به رشد ویندوز ویستا
227 نسل آتی تراشه های اینتل برای کامپیوترهای قابل حمل
228 اولین CMS فارسی خبر
229 bulettred SATA یا Serial ATA چیست؟
230 ارتباط با اینترنت از طریق پریز برق
231 کلیدهای میانبر در (Mediaplayer)
232 Firewire چیست؟
233
نویسنده : رضا منوری : ۳:٢٠ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٥/۱۸
Comments نظرات () لینک دائم